Szakmai Tartalom
- Miért kap támogatást a Carbon Credit piac, és mit mondanak az EU-ban?
- Hogyan látja a NATIONAL GEOGRAPHIC?
- Megnézzük mit írnak rólunk a HVG-ben?
- Megtalálható a MarkIT-on?
- Szülőföldünk a BOTANOO...
Miért kap támogatást a Carbon Credit piac, és mit mondanak az EU-ban?
Európai Bizottság 2009-es kiadványában szó esik a kötelező, szén-dioxid piacon történő 2013-as év változásairól, és a 2020-ig vállalt kötelezettségekről.
Ebben megtudhatjuk
- Mi az EU fellépése az éghajlatváltozás ellen
- Mik is a kibocsátási egységek (valuta), és a jövőbeli alkalmazásuk
- Mi az EU kibocsátáskereskedelmi rendszer (EU ETS) alapelvei, vállalásai
- Hogy miért jó a kibocsátáskereskedelem a cégeknek és a környezetnek
- Hogyan néz ki a kereskedelem a gyakorlatban
Hogyan látja a NATIONAL GEOGRAPHIC?
A zöld vezeklés még nem divat idehaza
A klímaváltozás iránt fokozódó érdeklődés ellenére nem divat még Magyarországon ügynökségek közreműködésével csökkenteni az ökológiai lábnyomot, ugyanakkor a túlzott szén-dioxid-kibocsátás megváltása a tengerentúlon és Nyugat-Európában egyre jobb biznisz.Egyelőre csak külföldön lehet találni olyan "semlegesítő" vállalkozásokat, amelyek környezettudatos kuncsaftoknak ajánlanak igény szerint "zöld bűnbocsánatot". A vezeklés úgy lehetséges, hogy energiatakarékossági és fásítási projekteket kell anyagilag támogatni arányosan a környezetterhelés előre kalkulált mértékével.
A szemfüles ügynökségek internetes honlapjaira szörfözve pillanatok alatt ki lehet számolni, hogy a legkevésbé klímabarát hétköznapi tevékenységeket mennyi szén-dioxid megspórolásával lehet ellensúlyozni.
Például a Carbon Footprint Ltd. honlapja szerint egy Budapest-London retúr-repülőút fejenként 412 kilogramm szén-dioxiddal dúsítja a légkört üvegházhatású gázokkal, ezáltal gyorsítva a globális felmelegedés folyamatát. Ezt 3, 25 fonttal lehet kompenzálni, aki pedig büszkélkedni is akar vele, annak a tanúsítvány mellékléséért plusz 2, 20 fontot húznak le bankkártyájáról.
A befizetett pénzből a hampshire-i központú cég Kenyában ültet fákat. A klímaváltozás szempontjából ugyanis teljesen mindegy, hogy a növények hol kötnek meg a szén-dioxidot, ugyanakkor a vállalatnak így a legolcsóbb az átvállalt kibocsátás csökkentése.
A "szénszegény életmódra" számos lehetőség kínálkozik anélkül, hogy a mindennapi élet kényelméről le kellene mondani. A The Carbonneutral Company internetes oldalán a villanyszámla, a gázszámla fogyasztási adatainak, illetve az autózási szokások megadásával képet lehet kapni arról, hogy mennyire is fenntarthatóan élünk.
Az ugyancsak angol Carboncare honlapján ajándékként is vásárolható szén-dioxid-kibocsátási jogosultság. Egy-egy távoli nyaralás 30 fontból, sőt egy teljes esküvő ökológiai hatása 110 fontból váltható ki. A nyaralásoknál döntően a repülőút, az esküvőknél pedig 150 vendég és a nászút környezeti hatását lehet ellensúlyozni. A Carboncare a bevételekből Hondurasban háztartások tűzhelyeit teszi energiahatékonyabbá, kazahsztáni iskolák világítását teszi takarékosabbá, és Indiában épít szélturbinákat...
Angliában, Kanadában, Hollandiában viszont dinamikusan bővül a széndioxid-semlegesítő piac. Az árak rendkívüli mértékben különböznek egymástól, van olyan cég, aki 45 centért, de van olyan is aki 45 dollárért vállalja egy tonna szén-dioxid kibocsátás ellensúlyozását. Az árszínvonal általában utal az értékesített kibocsátások mögötti klímabarát projektek hitelességére...
A londoni New Carbon Finance elemző cég legfrissebb felmérése szerint 2006-ban 13, 4 millió tonna szén-dioxiddal kereskedtek világszerte, ami 200 százalékos növekedés az előző évhez képest.
forrás: NATIONAL GEOGRAPHIC MAGYARORSZÁG
Megnézzük mit írnak rólunk a HVG-ben?
HUN HVG Különszám 2011. november (29. oldal) Carbon Credit, a jövő valutája
Rólunk írták
Korunk egyik legnagyobb kihívása a klímaváltozás, a globális felmelegedés, amely nem csak gyermekeink jövőjét veszélyezteti, hanem már napjainkban is megrázó éghajlati változásokat okoz, megnehezíti (vagy egyenesen ellehetetleníti) bizonyos közösségek életét – a bizonyítékokról naponta számol be a sajtó.
A klímakatasztrófa mögött elsősorban a légkör túlzott szennyezettsége, azon belül is az üvegházhatást okozó gázok (elsősorban széndioxid) légkörbe jutása áll. Felismerve a veszély súlyosbodását, az ENSZ , az 1997-ben megszületett a Kiotói Egyezménnyel megtette az első lépést. Ennek célja az üvegházhatást előidéző gázok (elsősorban széndioxid, CO2) kibocsátásának csökkentése globális szinten. Maximális – és fokozatosan csökkenő - kibocsátási limiteket állapítottak meg az aláíró országok számára, ám ezeket nem minden ország tudta és tudja tartani: egyesek a megengedettnél nagyobb, míg mások annál kisebb mértékben szennyezik a légkört. A többlet és a hiány kiegyenlítésére 2005-től beindult a nemzetek közötti széndioxid kvóták cseréje. Az elszámolás alapegysége az úgynevezett carbon credit lett (amely egy tonna CO2 egyenértékű káros gáz kibocsátás igazolt csökkentéséről szóló igazolás).
A Kiotói Egyezmény alapján működő kötelező carbon piac beindulásával párhuzamosan, de attól teljesen függetlenül, megjelent a széndioxid terhelés „önkéntes” csökkentésének szándéka. Mind több – a Kiotoi Egyezmény által nem érintett – kis- és középvállalkozás, sőt multinacionális cég kezdte önként ellentételezni saját károsanyag-kibocsátását. Gyors ütemben fejlődni kezdett az önkéntes carbon credit piac (ezen 2011-ben kb. 145 millió tonna CO2 ellentételezés cserél gazdát, ez a mennyiség megalapozott becslések szerint 2015-ig 450-500 millió tonnára nő).
Ki vásárol önkéntes carbon crediteket, és miért? Kisebb-nagyobb cégek, szervezetek sorra fedezik fel, hogy önkéntes széndioxid kibocsátás ellentételezések (carbon creditek) vásárlása nem csak a környezetre van jó hatással, hanem e cégek, szervezetek piaci megítélésére, sőt: piaci értékére is. Egy „zöld” vállalat vonzóbb nem csak a vevők, hanem a vezető alkalmazottak és a befektetők számára is. Az önkéntes carbon creditek vásárlásával e cégek önmagukat „adóztatják meg”, marketing költségvetésük terhére. Pénzük pedig olyan zöld farmokhoz vándorol, amelyek a légkör tisztításáért dolgoznak.
E gomba módra szaporodó „zöld” (kibocsátás-csökkentő) telepek – szél-, víz- és naperőművek, fűtőanyagcsere-, depóniagáz- és erdősítési projektek, stb. – képesek csökkenteni a légkörbe jutó CO2 mennyiségét. Hogy mennyivel, azt elismert nemzetközi minősítő szervezetek igazolják, és a projekt ennek megfelelő carbon creditet bocsáthat ki, illetve adhat el a nemzetközi piacokon.
A keletkező carbon creditek sokfélék. Az igazi és egyetlen szűrő a minőség. Magára adó és magát „kizöldíteni” szándékozó cég és szervezet nem kompromittálja magát azzal, hogy olcsó, silány crediteket vásárol kétes forrásokból – igaz, e források eltűnőben vannak, miután a szakma mára már igen hatékonyan szabályozza és védi önmagát.
A carbon creditek minőségét – amely a származási helytől, az előállító projekt típusától, az évjárattól, a megtermelt mennyiségtől, stb. függ – olyan elismert szabványok garantálják, mint a legelfogadottabb VCS (Voluntary Carbon Standard), a SocialCarbon vagy a Gold Standard. E minősítések megszerzéséhez szigorú feltételeknek kell megfelelni, sőt: a kibocsátott carbon crediteket „illik” beregisztrálni a világ három nyilvántartásának egyikébe, mint amilyen a londoni székhelyű, 20 országban működő MarkIT. Így a vevő, illetve a befektető biztos lehet benne, hogy az általa vásárolt carbon credit létezik, piacképes, valós „zöld” projektből származik, és csak egyszer adták el…
Az önkéntes carbon creditek globális piacán gyorsan tör vezető pozícióra a dán CC Denmark vállalat és az általa üzemeltetett Botanoo.com online rendszer, amely a carbon credit kereskedésen jelentős árrést képes elérni. A cég nagy tételben vásárol magas minőségű, azonnal eladható önkéntes carbon crediteket közvetlenül a legpatinásabb fejlesztőktől, alacsony termelői árakon. E creditek megtekinthetők a MarkIT honlapján. Ezeket a crediteket a 2012 elején megnyíló, világviszonylatban is úttörőnek számító többnyelvű internetes portálon, az OurClimate.org platformon keresztül értékesíti majd az egész világra kiterjedően.
A Botanoo.com a keletkező árrést megosztja azokkal a magánszemélyekkel, kis- és középvállalkozásokkal, amelyek fantáziát látnak ebben a szédítő ütemben növekvő piacon. A carbon creditek értékesítéséből származó árrést – jutalék levonása után – a vállalat megosztja a rendszer tagjaival.
A dániai vállalat elismert carbon fejlesztőkkel, szabványok kidolgozóival, tanácsadókkal és nemzetközi hatóságokkal együtt dolgozik azon, hogy kitisztuljon a carbon piaci kép, és széles tömegek ellentételezzék kibocsátásukat – ma még önkéntes alapokon. Ez új lehetőségeket nyit majd azok számára is, akik nem csak a Föld, és benne gyermekeik jövőjéért kívánnak tenni, hanem részesedni szeretnének egy gyorsan növekvő globális piac kínálta anyagi előnyökből is.
forrás: BOTANOO.org
Megtalálható a MARKIT-on?
Elöszőr nézzük meg mi is az a MARKIT!?
A Markit, egy vezető Pénzügyi Információkat Szolgáltató Globális Vállalat - több, mint 1900 alkalmazottal - független értékbecslési, ügyletfeldolgozási szolgáltatásokat nyújt valamennyi eszközosztályban, ezáltal biztosítva az átláthatóságot, a kockázat csökkentését, és az üzleti tevékenység hatékonyságának növelését. Ügyfelei közt megtalálhatók a pénzpiac legjelentősebb intézményi résztvevői.
A megvásárolt creditek a MarkIT-nál kerülnek bejegyzésre, ez a londoni székhelyű nemzetközi szervezet a tőkepiaci szereplők piaci kockázatának csökkentése és a tranzakciók hatékony lebonyolítása céljából pénzügyi infrastruktúrát és árinformációt kínál, így minden tag és vásárló nyugodt lehet benne, hogy a Botanoo.com carbon creditjei valódiak és magas minőségűek.
Botanoo.com by KEEN AS regisztrációja a MARKIT-nál:
Itt található meg:
https://www.markit.com/en/products/registry/markit-environmental-registry-public-view-reports.page
Keressen ra a CC DÁNIA-ra (CC DENMARK)!
Szülőföldünk a BOTANOO...
...ezen a webhelyen található meg, ahol saját magáról, és tevékenységéről ír még bővebben.
Mindenre kiterjedően csak regisztrációval - a tagsági viszonyhoz kell a szponzor név - lehet belépni, és 120 napig díjmentes, majd ezt követően megszűnik az érvényesség, amennyiben nincs felfizetve (felupgradelve) a tagsági díj!
folyt.köv.:
- Na, eléggé meggyőződtél? Mert akkor...
- Vagy még...
- Kézzelfogható dologhoz, ezt feltétlen olvasd el:
120 napig DÍJMENTES tagság vagy TOVÁBB >>